MySQL چیست؟ پرینت

  • 37

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) است که امکان ذخیره سازی، جستجو، مرتب کردن و بازیابی داده‌ها را فراهم می‌کند.

سرور MySQL به چندین کاربر اجازه استفاده همزمان از داده‌ها را می‌دهد و دسترسی افراد معتبر به داده‌ها را تسریع می‌کند. بنابراین MySQL یک سرور چند کاربره و چند ریسمانه است. اگرچه تاریخچه پیدایش MySQL به سال1979 بر می‌گردد اما عرضه عمومی آن از سال 1996 آغاز شده است.

این سیستم مدیریتی پایگاه داده، رایج ترین پایگاه داده کد باز (open Source) محسوب می‌شود.

هدف از ایجاد MySQL

نسخه‌های اولیه MySQL را به هیچ عنوان نمی‌توان با نسخه‌های جدید آن مقایسه‌ نمود. نسخه‌های قدیمی به‌دلیل ماهیت عمومی سیستم عاملی که برای آن درنظر گرفته شده بودند (یعنی یونیکس و لینوکس‌های اولیه) دارای واسط کاربر چندان جالبی نبودند و تمام فرامین مربوط به طراحی و مدیریت بانک اطلاعاتی در آن‌ها از طریق دستورات خط فرمان انجام می‌گرفت.

اما به‌تدریج و با پیدایش محیط‌های گرافیکی توانمند و زیبا برای لینوکس، ‌‌MySQL نیز همانند سایر نرم‌افزار‌های اپن‌سورس تحت لینوکس مراحل تکامل و بهینه شدن هسته و ابزارهای جانبی خود را پیمود تا به جایی رسید که اکنون به عنوان یکی از سریع‌ترین، کاراترین و مقرون به صرفه‌ترین برنامه‌های بانک اطلاعاتی جهان شناخته می‌شود.

غیر از توانمندی‌های مربوط به واسط کاربر و امکانات جانبی، در نسخه‌های جدید MySQL سعی شده‌است نقاط ضعف همیشگی این موتور بانک اطلاعاتی، یعنی نبود سه عنصر مهمِ دید ‌(View)، روال‌های ذخیره شده و تریگرها، تا حدود زیادی رفع شود و اکنون دیگر MySQL به دلیل نداشتن این سه عنصر مهم، در رقابت با سایر بانک‌های اطلاعاتی مورد سرزنش و بی‌مهری برنامه‌نویسان و مدیران بانک‌های اطلاعاتی قرار نمی‌گیرد.

تاریخچه و مراحل تکامل MySQL

به‌طورکلی وقتی به تاریخچه و مراحل تکامل MySQL می‌نگریم، سه ویژگی آن، یعنی قابلیت اطمینان، کارایی مناسب و آسانی استفاده را از نکات مورد توجه سازندگان آن در تولید این اثر می‌یابیم.

  • قابلیت اطمینان، از این جهت که یک بانک اطلاعاتی اپن‌سورس و با حمایت یک شبکه توانمند و در همه‌جا حاضری به نام MySQL Network در هرلحظه آماده ارائه خدمت به استفاده کنندگان آن و پشتیبانی از آن‌ها است و به راحتی می‌تواند دربسیاری از کاربردهای تجاری جایگزینی مناسب برای همتایان گرانقیمت خود باشد.
  • کارایی مناسب، از این لحاظ که با ارائه نسخه‌های متعدد تحت سیستم عامل‌های مختلف و تحت معماری‌های سخت افزاری گوناگون قادر است تا هم در کاربردهای مبتنی برتعداد فرایندهای فراوان ‌(OLTP) و هم در کاربردهای دارای پردازش‌ها و محاسبات سنگین (OLAP) مورد استفاده قرار گیرد.
  • آسانی استفاده هم از این‌جهت است که کلیه مراحل استفاده از آن، از دستیابی به فایل‌های مخصوص نصب که به‌طور رایگان قابل دریافت است و هم از این بابت که مراحل نصب و پیکربندی که حداکثر در ده دقیقه در سیستم‌عامل‌های مختلف صورت می‌گیرد. همچنین در زمان بهره‌برداری به شیوه‌ای بسیار آسان و گویا، ابزارهای خود را در اختیار توسعه‌‌دهندگان و مدیران سیستم قرار می‌دهد.

آیا این مقاله به شما کمک کرد؟

<< بازگشت