معرفی وردپرس پرینت

  • 25

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایتها و وبلاگ هاست برای محتوای آموزشی ، تجاری ، علمی و... همچنین قابلیت ایجاد سایتهای اجتماعی با افزونههای قدرتمند همچون buddypress . ایجاد انجمن با افزونه bbpress ، و... را داراست و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود.این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرسبا سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف ‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ بر روی هاست شده است. کتاب زیر مرجع آموزشی کامل و جامعی برای یادگیری چگونگی بکارگیری این سیستم مدیریت محتواست.

هرچند وردپرس سیستم مدیریت محتوای شناخته شده ای است، اما خیلی از افراد با وردپرس آشنا نیستند و خیلی از افراد هم به صورت غیرمستقیم با این سیستم مدیریت محتوا آشنا می شوند،به طور مثال افرادی که از سرویس های وبلاگ نویسی Bloghaa یا wordpress.com یا هزاران سرویس وبلاگ نویسی مبتنی بر وردپرس استفاده می کنند.

وردپرس بر اساس گزارش مرکز تحقیقات سیستم های مدیریت محتوا به عنوان محبوب ترین سیستم وبلاگ نویسی و مدریت محتوای جهان در سال ۲۰۰۹ انتخاب شد.  ورد پرس به عنوان سیستمی انعطاف پذیر می تواند برای ساخت سایت های تجاری ، پروژه های گروهی ، دانشگاهها ،مراکز تفریحی ، و وبلاگ های شخصی یا گروهی مورد استفاده قرار گیرد.هسته ورد پرس از Php وMysql استفاده می کند و در وب سرور هایی نظیر Apache و IIS قابل اجرا است.

به طور کلی وردپرس یک نرم افزار تحت وب متن باز (open source) می باشد که در دسته ی سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS ها که مخفف (Content Management System) می باشند، قرار میگیرد. از آنجا که سیستم وردپرس رایگان است، هر کاربری می تواند فایل های مربوطه ی آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهد. البته بدیهی است که وردپرس بخشی از نیازهای کاربران را برآورده می کند اما برای شخصی سازی و برآورده ساختن سایر نیازها، به متخصصینی نیاز است که تغییرات لازم را ایجاد کرده و یا سایر امکانات و ابزار مورد نیاز کاربران را فراهم نمایند.

پوسته ی وردپرس

پوسته ی وردپرس یا همان WordPress Theme، کارهای مختلفی را انجام می دهد که واضح ترین و رایج ترین آن ها، تعیین آرایش قرار گرفتن عناصر مختلف صفحات وب در کنار یکدیگر می باشد. البته کسانی که به صورت فنی باوردپرس آشنایی داشته باشند، می دانند که مسائل بسیار دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان از قابلیت انعطاف پذیری مناسبی که در وردپرس وجود دارد، استفاده کرد.

وردپرس و موتورهای جستجو

به طور کلی وردپرس به گونه ای ساخته شده است که از محبوبیت خوبی نزد موتورهای جستجو برخوردار است اما هرگز نباید فراموش کرد که توجه به سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو(SEO -> Search Engine Optimization) بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه ی اکید ما به کسانی که قصد استفاده از وردپرس را برای وب سایت خودشان دارند، این است که اگر افزایش میزان بازدیدها از طریق موتورهای جستجو برایتان اهمیت دارد، حتما کار طراحی پوسته ی خودتان را به کسانی بسپارید که اطلاعات خوبی از سئو دارند.

وردپرس یا جوملا؟!

در محیط وب و همچنین در میان کاربران مختلف، اینگونه مباحث و زیاد مطرح است که طرفداران هر کدام از این دو سیستم مدیریت محتوا، سعی دارند تا نرم افزار محبوب خودشان را به عنوان سیستم مدیریت محتوای برتر، معرفی کنند؛ اما حقیقت آن است که چنین بحث هایی فرد را به یاد بحث های انجام شده میان کاربران و طرفداران ویندوز و لینوکس می اندازد و تمام این ها در حالی است که طرح اینگونه مباحث از پایه دچار اشکال است. چرا که هر کدام از این نرم افزارها و یا سیستم عامل ها، برای محیط ها و کاربردهای خاص خودشان طراحی شده اند و مناسب همان کار هستند. برای روشن شدن بحث تصور کنید از شما سوال کنند که به نظر شما یک خودروی سواری بهتر است، یا یک خودروی سنگین؟ خب قطعا پاسخ شما این خواهد بود که هر کدام از این ها برای کار خاصی طراحی و ساخته شده اند و نمیتوان به طور کلی چنین مقایسه ای را انجام داد.

چرا ورد پرس را انتخاب کنیم؟

همان طور که گفته شد وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر php و mysql است که به شما اجازه می دهد مطالب خود را به راحتی توسط یک ویرایشگر تحت وب نوشته و در سایت خود منتشر کنید. از وردپرس می توانید به دو منظور استفاده کنید:

۱) ابزار وبلاگ نویسی

۲) سیستم مدیریت محتوا

این که شما به چه منظوری از وردپرس استفاده می کنید به نوع مطالب و هدف شما بستگی دارد. با این وجود، وردپرس به صورت گسترده به عنوان یک ابزار وبلاگ نویسی استفاده می شود.

نصب رایگان!

در صورتی که شما کاربر اسپیس ایران هستید برای شما ورد پرس را رایگان نصب خواهیم کرد!

در صورتی که شما از کاربران اسپیس ایران هستید و تمایل به استفاده از سیستم مدیریت محتوای ورد پرس دارید می توانید در بخش پشتیبانی از طریق ارسال تیکت درخواست نصب ورد پرس را بدهید، ما در کوتاه ترین مدت ورد پرس را برای شما رایگان نصب خواهیم کرد.

سیستم مورد نیاز برای راه اندازی وردپرس در اغلب سرورهای جهان که از php و MySQL پشتیبانی می کنند یافت می شود. (سرویس های میزبانی وب اسپیس ایران کاملا با ورد پرس هماهنگ بوده و بدون هر نوع مشکل می توانید از ورد پرس استفاده کنید.)

وردپرس تمام امکانات لازم برای ایجاد یک وب سایت پایه را همراه خود نصب می کند.

هسته ی اصلی این سیستم شامل موارد زیر است:

نوشته ها و برگه ها

رسانه

پیوند هادسته ها و برچسب ها

قوانین و شناسنامه ی کاربران

خروجی های RSS، Atom و OPML

آدرس های اینترنتی سازگار با موتورهای جستجو

محافظت در برابر اسپم

بروزرسانی خودکار

گسترش آسان

وردپرس همانند API گسترده خود، یک سیستم قالب سازی قوی دارد. هر فرد آشنا با زبان PHP می تواند ویژگی های ظاهری سایت و یا حتی نحوه ی عملکرد سیستم وردپرس را تغییر دهد و آن را منطبق با نیاز خود، طراحی نماید.

از قسمت های قابل گسترش در وردپرس می توان به پوسته ها، ابزارک ها و افزونه ها اشاره کرد. برای این کار شما می توانید، هزاران قالب و افزونه را از آدرس www.wordpress.org/extend دریافت نموده و استفاده کنید. در فصل های آتی با نحوه ی ساخت، ویرایش و استفاده از هریک آشنا خواهید شد.

سازگاری با موتورهای جست و جو

در کنفرانس WordCamp سانفرانسیسکو، مت کاتز از کارکنان گوگل اعلام کرد که وردپرس بهترین پلت فرم وبلاگ نویسی است که سازگار با موتورهای جست و جو می باشد و به علت این ویژگی، بهترین قدم اولیه برای هر کسب و کار آنلاین است.

برخی سایت های قابل ساخت با وردپرس:

وبلاگ های شخصی

شبکه های وبلاگ نویسی

شبکه های اجتماعی

دانشگاه ها و مدارس

سایت های تجاری

برای نصب و راه اندازی وردپرس شما نیاز به یک میزبان مناسب دارید.

شرایط عمومی یک میزبان مناسب به این شرح است:

  • سرور با سیستم عامل Linux
  • سرویس دهنده ی وب Apache
  • PHP نسخه ۵+
  • MySQL نسخه ۴+

نصب وردپرس برای تمامی کاربران اسپیس ایران به صورت رایگان انجام می شود و سرویس های میزبانی وب اسپیس ایران کاملا بهینه شده برای استفاده از وردپرس و یا سایر سیستم های مدیریت محتوا می باشد.


آیا این مقاله به شما کمک کرد؟

<< بازگشت