ریموت دسکتاپ چیست؟ پرینت

  • 2

واژه Remote Desktop به معنای قابلیت و توانایی کامپیوترها برای اتصال از راه دور به یکدیگر و همچنین کنترل دسکتاپ آنها می باشد، دقیقا گویی کاربر کنترل آن سیستم را در دست دارد با این تفاوت که این ارتباط از طریق بستر شبکه برقرار شده است. (امکان استفاده از ریموت دسکتاپ تنها در سیستم عامل ویندوز وجود دارد)

Remote Desktop یا همان RDP پروتکلی متعلق به مایکروسافت بوده و این نرم افزار از نسخه ویندوز xp به بعد به صورت پیشفرض در ویندوز وجود دارد، استفاده از ریموت دسکتاپ در اتصال به سرور هایی با سیستم عامل ویندوز کاربرد فراوانی دارد.

پورت مربوط به این پروتکل به صورت پیش فرض 3389 است و با انجام تنظیماتی در رجیستری ویندوز می توانید آن را به پورت دلخواه دیگری تغییر دهید.

برخی برنامه های شخص ثالث مانند TeamViewer، PC Anywhere، VNC و دیگر برنامه ها نیز بدین منظور استفاده می شوند و با این نرم افزارها هم شما می توانید به سیستم ویندوزی مقصد ریموت برقرار کنید و کنترل دسکتاپ را به دست بگیرید ولی دیگر Remote Desktop مایکروسافت به حساب نمی آیند و در واقع این ها Third Party Utility هایی هستند که توسط آنها می توانید ریموت از راه دور را از طریق بستر شبکه برقرار کنید.

 برای ارتباط Remote Desktop و اتصال به رایانه یا سرور مقصد از راه دور شما باید قابلیت Remote Desktop را در سیستم عامل مقصد فعال کرده باشید تا بتوانید به آن متصل شوید و همچنین باید از یک نام کاربری که در سیستم مقصد قابل اعتبار سنجی و Authenticate باشد استفاده کنید.

(در شبکه های دامین مدل، شما هم از User های لوکال سیستم مقصد می توانید استفاده کنید و یا اینکه این اعتبار سنجی از طریق User های تعریف شده در اکتیو دایرکتوری انجام شود و آن User حتما باید مجوز ریموت دسکتاپ را داشته باشد) در نرم افزارهای Third Party Utility نیاز به انجام این مراحل نیست فقط باید از هر نرم افزاری که استفاده می کنید هم در مبدا و هم در مقصد نصب شده باشند و ترجیحا ورژن های آن هم یکی باشند.

آموزش اتصال از طریق ریموت دسکتاپ:

مهم نیست که شما از چه نسخه ای از ویندوز استفاد می کنید، ریموت دسکتاپ (remote desktop connection) از برنامه های اصلی ویندوز محسوب می شود و از طریق آن می توانید سرور یا رایانه دلخواه مصقد را کنترل کنید.

برای استفاده از ریموت دسکتاپ:

1- عبارت "Remote Desktop Connection" را در بخش سرچ ویندوز جستجو کنید.

2- در پنجره ریموت دسکتاپ IP رایانه مقصد که قصد اتصال به آن دارید را وارد نموده و روی گزینه "Connect" کلیک کنید.

3- چنانچه آی پی وارد شده صحیح بوده و امکان اتصال به سرور مورد نظر وجود داشته باشد پس از چند ثانیه پنجره جدیدی نمایش داده می شود و لازم است تا در آن نام کاربری و کلمه عبور تعریف شده برای اتصال به ریموت دسکتاپ را وارد نمایید.

4- پس از چند ثانیه اتصال به ریموت دسکتاپ انجام خواهد شد.

همچنین بهتر است برای افزایش سرعت ریموت دسکتاپ از طریق بخش تنظیمات ریموت دسکتاپ در قسمت Display تعداد رنگ های نمایش داده شده را کاهش دهید.


آیا این مقاله به شما کمک کرد؟

<< بازگشت